zondag 16 maart 2014

Worteltjestaart

Ik zag het recept voorbijkomen op 24 kitchen en eigenwijs als ik ben wat dingen aangepast. Het resultaat was een heerlijk zoete taart/cake met een frisse topping door de ricotta, deze kan natuurlijk vervangen worden door slagroom. Ik was zo enthousiast aan het bakken dat ik gans vergeten ben de hele taart te kieken. Hier zie je een portie voor in de vriezer :-)
Die smaakte overigens na een paar weken ingevroren te zijn nog steeds uitstekend, zie foto onderaan :-)






Ingredienten:
voor de taart:

  • 3 grote geraspte winterwortelen
  • 2 eieren
  • 2 geraspte appels (elstar vind ik lekker zoet)
  • 50 ml. (kokos)olie
  • zakje bakpoeder
  • 130 gram speltbloem
  • theelepel kaneel
  • 1 citroen
  • eventueel paar druppels amandelextract
voor de topping: 
  • bakje ricotta 200 gram
  • 3 eetlepels agavesiroop
 Of geklopte slagroom of mascarpone :-)

Bereidingswijze taart:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Klop de eieren met de olie luchtig. Meng de bloem met bakpoeder en kaneel en spatel dit door de eieren. Voeg de geraspte schil van de citroen en het sap van de citroen toe. Het kan een droog korrelig beslag worden, dit komt goed als je de vochtige geraspte wortel en appel toevoegt. Goed mengen, ik gebruik gewoon mijn handen en stort dit in een ingevette of met bakpapier beklede springvorm van 24 cm. Kan ook in een cakevorm maar dan wel iets langer in de oven doen.

Bereiding topping:
Maal de ricotte met de agavesiroop. Probeer dit echt, ricotta is hoog in proteine en laag in vet, dit in tegenstelling tot slagroom of mascarpone :-)
Laat de taart wel afkoelen alvorens je de topping aanbrengt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten