zondag 30 maart 2014

Ria’s suiker- en vetvrije cake!


Ik weet niet wie Ria is maar ik wil wel kwijt dat deze cake heerlijk smaakt en super simpel is te maken. Met dank aan Dymph die het recept met mij deelde. 


Ingrediënten:


  • 300 gram gedroogde zuidvruchten denk aan bv tutti frutti (abrikozen, pruimen, vijgen, dadels, mango’s. In plaats van de rozijnen heb ik gojbessen en cranberries gebruikt.
  • 200 gram rozijnen. In het totaal heb je dus rond de 400 gram gedroogd fruit nodig.
  • Halve liter thee (Earl Grey of een pittige kruidenthee)
  • 225 gram meel (of gebruik zelfrijzend bakmeel) een mix van spelt, boekweit en notenmeel 
  • half zakje bakpoeder
  • 1 theelepel koekkruiden
  • ik ben een kaneelliefhebber en heb er een theelepel kaneel bijgedaan
  • 1 ei
  • Snufje zout
Bereiden:

Zet een halve liter thee. Snij (of knip!) de zuidvruchten in kleine stukjes of gebruik een keukenmachine ;-). Doe de stukjes zuidvruchten en de rozijnen in de thee en laat die een paar uur wellen.
Voeg het (zelfrijzende)bakmeel, de koekkruiden en het snufje zout toe aan de thee- en zuidvruchtenmassa. Meng goed door elkaar. Voeg daarna het ei toe. Roer alles goed door elkaar.
Beboter een cakebakblik of een rond bakblik. Doe het deeg erin en laat de cake een uur bakken in een oven met een temperatuur van ca. 150 tot 175 graden.
Je kunt ook kleine papieren vormpjes voor driekwart vullen met het deeg. Bak die in ongeveer 20 minuten gaar. Als de satéprikker er helemaal droog uitkomt, is de cake klaar en gaar. Als je een ronde vorm gebruikt is de baktijd natuurlijk ook korter omdat het oppervlak platter is. Gewoon checken met een prikker :-)

1 opmerking:

  1. Ria is een collega die me ooit dit recept gaf. Het is dus echt een collegiaal recept aan het worden:-)

    BeantwoordenVerwijderen