zondag 30 maart 2014

Martha's gember kruidkoek zonder suiker en vet

Ingrediënten:

Geïnspireerd op Ria's cake maar dan net ff anders
  • 300 gram gedroogde zuidvruchten denk aan bv tutti frutti (abrikozen, pruimen, vijgen, dadels, mango’s) Ik heb bv ook gojbessen gebruikt en cranberries in plaats van rozijnen
  • 200 gram rozijnen of goibessen, cranberries ed. In het totaal heb je dus rond de 400 gram gedroogd fruit nodig
  • 6-7 bolletjes stemgember en 3 eetlepels gembersiroop
  • Halve liter water of waterkefirdrank Of sterke kruidige thee of vruchtensap
  • 225 gram meel (of gebruik zelfrijzend bakmeel) een mix van spelt, boekweit en notenmeel 
  • 2 theelepels citroenrasp
  • 1 zakje bakpoeder
  • 2 eetlepels speculaaskruiden
  • ik ben een kaneelliefhebber en heb er nog een theelepel kaneel bijgedaan
  • 1 ei
  • Snufje zout

Bereiding:


De snelle manier: doe op de gojbessen en cranberries na, alle zuidvruchten, citroenrasp en stemgember in de keukenmachine en laat draaien tot moes. Voeg het vocht beetje bij beetje toe. Doe in een kom en voeg de gojbessen en cranberries (of rozijnen) toe. Ik vind het mooi deze heel te laten.
Zeef het (zelfrijzende) meel (dit doe ik om meer lucht toe te voegen) de koekkruiden en het snufje zout toe aan de zuidvruchtenmassa. Meng goed door elkaar. Voeg daarna het ei toe. Roer nogmaals goed door elkaar.
Beboter (ik gebruik bakspray) een cakebakblik of een rond bakblik. Doe het deeg erin en laat de cake een uur bakken in een oven met een temperatuur van ca. 150 tot 175 graden. De kleine cakevormpjes (zie foto onder) heb ik 25 minuten in de oven gehad.
Als de satéprikker er helemaal droog uitkomt, is de kruidkoek klaar en gaar. Als je een ronde vorm gebruikt is de baktijd natuurlijk ook korter omdat het oppervlak platter is. Gewoon checken met een prikker :-) Overigens voor de langzame manier zie Ria's cake waarin je de zuidvruchten een paar uur laat wellen








Geen opmerkingen:

Een reactie posten