zondag 23 februari 2014

Waterkefir

In de 70 er jaren heb ik zelf wel eens yoghurt gemaakt met het kefirplantje.
Waterkefir is echter iets anders en groeit in water. In 2 dagen tijd maak je een heerlijke frisdrank die super gezond is voor je lichaam. Waterkefir is een probiotica. De glazige brokjes gedijen het best op bronwater en biologische producten.
Ik maak met een halve citroen, 3 vijgen en 1 eetlepel rietsuiker op 100 gram waterkefir en 1 liter water een heerlijke frisse drank
Waterkefir voedt zich met de suiker en vruchtensuiker en zet dit om in koolzuur. Ook vormt zich na 48 uur een beetje alcohol, wellicht maakt dat dat ik me lichter en vrolijker voel, ik start mijn dag met een groot glas ;-)
Ik gebruik ongeveer 1 liter per dag en voel me er heerlijk op. De waterkefir kan ook in mijn ochtendshake, heerlijk fris. Nieuwsgierig? Meer weten? Kom gerust proeven. Ook kun je bij mij wat kefirkorrels krijgen om te beginnen.

Na 2 dagen kun je je drank 'oogsten'. Ik doe dat door de vruchten eruit te halen en de citroen uit te knijpen, deze kun je wegdoen, er zit geen voedingstof meer in. Vervolgens zeef ik de kefir door een plastic zeef (kefir plantjes kunnen niet goed tegen metaal). De kefir spoel ik onder een dun straaltje even onder de kraan af. Ik weeg er weer 100 gram van af en doe deze in een schone (weck)pot, vul deze met bronwater, een paar vijgen, 1 eetlepel (riet)suiker voor de volgende oogst. De kefirkorrels vermeerderen zich vanzelf, je kunt een lepel door je yoghurt doen of de korrels weer doorgeven aan iemand in je omgeving. Ik bewaar mijn restand met een vijg, wat suiker een wat bronwater en ververs elke 2 dagen, ook mix ik de korrels met de kefir uit de weckpotten. Heb je vragen, stel ze. Heel veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten