vrijdag 6 december 2013

Erwtensoep

Op mijn werk maak ik tussen de middag graag soep.Ik eet zo min mogelijk brood dus een maaltijdsoepje gaat er dan wel in. Inmiddels kook ik 6 liter soep en het gaat op want er lepelen steeds meer collega's gezellig mee.
Soep is een van de makkelijkste manieren om aan extra groente te komen. Mijn erwtensoep maak ik alsvolgt:
Ingredienten:
1 zak spliterwten
halve knolselderij met evt wat groen in kleine blokjes gesneden
2 grote winterpenen in blokjes gesneden
2 dikke preien in halve ringen gesneden
1 grote ui gesnipperd
1 venkelknol in blokjes gesneden
50 gram boter of (kokos)oliepeper, zout evt boeljonblokjes
Optioneel rookworst en 2 schouderkarbonades

Was de spliterwten meerdere malen tot het water bijna geen kleur meer heeft en zet ze daarna op met 2-3 literwater en een flinke snuf zout. Hier kun je ook de karbonades al toevoegen. Schep af en toe het schuim van de soep. Het duurt gauw 2 uur voordat de erwten helemaal gaar zijn, roer ook al en toe om evt aanbranden te voorkomen. Als de spliterwten gaar zijn kun je het bot van de karbonades halen en deze fijnsnijden.

Laat in een braadpan 50 gram roomboter of ander vet heet worden en bak hierin de groentes aan in ongeveer 5 minuten. Regelmatig doorroeren om aanbranden te voorkomen. Voeg daarna de erwtenpuree toe en voeg evt nog wat kokend water toe tot je de gewenste dikte hebt van de soep. Nu kun je evt de rookworst in blokjes of schijfjes toevoegen. Laat de soep nog 30 minuten zacht pruttelen tot d groentes gaar zijn. Kan niet mislukken, heerlijk met een plaaatje goed roggebrood en je komt de hele middag door :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten