zondag 19 juli 2015

tutti frutti brood met noten (kliekjesbrood)

Ik kan moeilijk eten weggooien en vaak hoeft dat ook niet. Laatst had ik een BBQ en had teveel brood, heb er gewoon weer een nieuw broodje van gebakken. Vorige week kreeg ik een heerlijk zelf gebakken speltbroodje van collega Mariëlle. Zelf gebakken brood wordt sneller oud omdat er geen toevoegingen inzitten. Dit spelt broodje heb ik ook weer een tweede leven gegeven. Recept hieronder.

Ingrediënten:

  • oud brood, wit bruin, spelt, noten, stokbrood, alles kan en mag in kleine blokjes gesneden in ruime kom
  • 2 handen in stukjes gesneden ongeweld, gedroogd fruit zoals tutti frutti maar ook cranberries en dadels, alles kan
  • zonnebloempitten, ik heb er zo'n 90 - 100 gram ingedaan
  • noten, alles kan en voor dit broodje heb ik 100 gram amandelsnippers genomen want die had ik nog ;-)
  • ik ben een kaneelliefhebber en heb er een eetlepel kaneel bij gedaan
  • paar eieren, hangt van de hoeveelheid af. Ik heb in deze kom 4 eieren gebruikt
  • ongeveer 200-250 ml (soja-, amandel-) melk klop dit samen met de eieren tot een geheel

Bereiding:

  • Voeg alle droge dingen toe aan de ruime kom met oud brood.
  • Giet het ei met melk mengsel hier overheen en roer goed door. Het moet een beetje smeuïg worden. Is het te droog voeg nog wat melk toe. Als je met de lepel in het mengsel drukt moet er vocht zichtbaar zijn.
  • Laat het een uurtje wellen en intrekken
  • Bedenk nu wat voor vorm je wilt gebruiken, dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid oud brood natuurlijk. Het brood zal niet rijzen. Ik gebruik het liefste een vierkante bakvorm zodat ik lange platte sneetjes krijg. Een ronde (spring)vorm of cakeblik gaat ook prima. Ik bekleed deze met bakpapier.
  • Verwarm de oven 10 minuten voor. Zet de temperatuur op 170 graden, liever niet warmer omdat de noten dan teveel waardevolle stoffen verliezen.
  • Giet en lepel het beslag in de vorm, druk evt stukjes vruchten iets naar binnen zodat ze niet verbranden.
  • Bak het brood (afhankelijk van de grootte) tussen de 30 en 40 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten